Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_p09kim2r1kucr68d77c9aollv3, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/0ae75a9eb67d57bcb9a1f1b2f9cc5df4c898d625): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Leaseautotest - Mini Clubman zakelijker dan ooit


| Door:

Leaseautotest - Mini Clubman zakelijker dan ooit

Met zes deuren, vijf zitplaatsen en 360 liter bagageruimte is de Clubman praktischer dan ooit. Wij zochten in Stockholm uit wat de nieuwe Mini Clubman zakelijk aantrekkelijk maakt.

Prestaties

De Clubman komt met vermogens van 102 pk tot en met 192 pk. Wij rijden de snelste uitvoering, de Cooper S. Hij voelt vlot aan, maar niet zo vlot als een 5-deurs of een 3-deurs met dezelfde motor. Dat heeft ook te maken met het toegenomen gewicht. De Clubman weegt zo’n 100 kg meer dan de 3-deurs met vergelijkbare motorisatie. Eigenlijk niet gek, als je rekent dat de auto bijna 8 centimeter breder en ruim 43 centimeter langer is. Uitgeschreven is het nog dramatischer: drieënveertig. 

Hij rijdt daardoor volwassener dan de 3- en 5-deurs, maar houdt nog steeds wat typische trekjes. De wegligging is zeer strak en bij stevig wegrijden blijf je last houden van het nodige ‘torque steer’, al zal dit bij de minder gemotoriseerde versies wel weer meevallen.

De standaard zesversnellingsbak schakelt zo fijn dat je eigenlijk niet na wilt denken dat er nog een achttraps automaat is ook. Toch maakten we ook wat kilometers met een Clubman met automaat en, ondanks dat het karakter heel anders is, snappen we het ook meteen als je voor die versnellingsbak gaat. De minder gemotoriseerde versies hebben een zestraps automaat, die proberen we binnenkort uit.

Ergonomie

Eigenlijk zit alleen de startknop op een vreemde plek. Die zit namelijk voor de versnellingspook in de middenconsole. De rest van de bediening is kinderlijk eenvoudig en zit logisch. Alleen de knop van de volumeregeling op het stuur hadden we persoonlijk andersom geplaatst. Nu zet je vaak het volume harder in plaats van dat je het volgende nummer aan zet. Kwestie van gewenning, gokken we.

De materialen voelen hoogwaardig aan. Nu mag je dat ook verwachten in een Mini, maar dit keer lijken de engineers er nog net een schepje bovenop te hebben gedaan. Hij kan zich zeker meten met de mooiere auto’s in zijn segment.

Ruimte

Hij mist het gekke ‘suicide’ deurtje. Dat maakt hem minder spannend om te zien, maar wel 100.000 keer praktischer. In alle eerlijkheid maakte dat deurtje hem namelijk niet heel veel praktischer dan de hatchback. Natuurlijk, het ziet er leuk uit, maar als je bijvoorbeeld een kinderstoel op de plek bij de deur maakte, kon je verder de achterbank niet gebruiken. Maakte je het aan de linkerkant, moest je alsnog door de auto klimmen om erbij te komen. Nee, de zet van Mini om de auto twee vier normale portieren te geven is vanuit praktisch oogpunt zeer goed te begrijpen.

De achterportieren zijn zo’n tien centimeter langer dan die van de Mini 5-deurs. Dat maakt de instap een stuk beter. Als volwassene van 1,90 meter kun je - als het moet - achter jezelf zitten. Volwassenen tot 1,80 meter zitten achterin uitstekend. Standaard heeft hij overigens drie isofix punten, dus je kunt er drie kinderzitjes in kwijt als je wilt.

De kofferbak is met 360 liter ook ruimer dan ooit. Hij heeft een dubbele bodem, die op te klappen is. Zo kun je kiezen of je een laadvloer hebt die gelijk loopt met de achterdeurtjes, of juist een die diep valt, zodat er niks uit kan glijden. Slim!

Infotainment

Zullen we beginnen met de grootste aanrader? Neem het Professional navigatiesysteem mét optioneel Harman/Kardon audiosysteem. Als je twijfelt over opties, neem dan die twee. Ze maken een wereld van verschil in het interieur. Nu we toch bezig zijn met tips: neem ook alle sfeerverlichting die je kunt krijgen. Mini heeft serieus werk gemaakt om het interieur gezelliger te maken en dat is naar ons idee zeer goed gelukt.

Zonder gekheid: het navigatiesysteem werkt snel en laat zich gemakkelijk bedienen. Stemcommando’s, maar ook de bekende controller zorgen ervoor dat een bestemming invullen zeer snel gaat.

Optioneel kun je ook een head-up display krijgen in de Clubman. Het projecteert de informatie op een schermpje voor de voorruit. Helder, duidelijk en met precies de informatie die je wilt zien als navigatie, snelheid en maximumsnelheid.

Opvallend

Een deur extra en hij is meteen zoveel praktischer. Toch moeten we wel even wennen aan het nieuwe uiterlijk van de auto. Onze testauto’s rijden op 17 inch wielen, waarvan wij die van de rode persoonlijk het mooist vinden. Beter echter is 18 inch, waar de auto pas echt goed tot op zijn recht komt. Een knalkleur, of juist grijs in combinatie met zwarte wielen, maakt het af. Het is een auto die er wel een beetje uit mag springen door zijn kleur of kleurencombinatie. Dat kan hij goed hebben.

Prijs

Goedkoop is de Clubman niet. Het is en blijft immers een Mini. Toch kun je instappen vanaf net geen 24.000 euro. Dan krijg je de 102 pk sterke Clubman One, die wel onder andere standaard is voorzien van bluetooth, 16 inch lichtmetalen wielen, airconditioning en een regen- en lichtsensor. Hoe meer luxe, hoe hoger de prijs. Een Cooper S begint bij 34.990 euro, puur voor je beeld, maar daar krijg je dan weer wel LED-koplampen, cruise control, een sportstuurwiel en 17 inch lichtmetalen wielen standaard bij. 

Ter vergelijking: voor een minder luxe vijfdeurs Golf Trendline met 115 pk betaal je 22.590 euro. Ook in de Golf moet je dan nog los met opties om de boel op te vrolijken. 

Minder bijtelling kan ook met de Mini Clubman One D en de Cooper D, allebei ook in combinatie met een automaat. Daarvan beginnen prijzen bij 28.490 euro voor de One D en 31.490 euro voor de Cooper D.

Mening

De Clubman is enorm veel praktischer geworden. Door de auto normale portieren te geven zal hij voor veel mensen opeens wel zakelijk gereden mogen gaan worden. Slim dus, maar niet per se leuker. Hij is door z’n formaat wat minder Mini, maar maakt dat in het interieur ruimschoots goed. Fantastische sfeerverlichting, een vrolijke indeling en de recht opstaande voorruit maken het weer een echte Mini. Dit is het fijnste interieur dat Mini tot nu toe heeft gemaakt en dat is dan ook zijn sterkste kant, vinden wij.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_p09kim2r1kucr68d77c9aollv3, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0