Leaseauto van de Week 12: Maserati Levante
De BMW X5, Mercedes GLE, Porsche Cayenne, Audi Q7, Volvo XC90 en Range Rover Sport hebben er een concurrent bij, de Maserati Levante. De Italianen onderscheiden zich met een exclusief merkimago en een behoorlijk dynamisch karakter. Win je daar de SUV-strijd mee?
Prijzen
Dat hangt helemaal af van onder meer de prijzen. Traditiegetrouw zijn de dieselvarianten van SUV-modellen zakelijk meer in trek. Dat geldt ook voor plug-in hybrides met lagere bijtelling, maar die gaan de komende jaren door gewijzigd fiscaal beleid op hun retour. Tot die tijd - we hebben het dan over 2018 - zullen varianten met reguliere aandrijflijnen het moeilijk hebben. Gelukkig heeft Maserati een plug-in hybride versie in de maak en zijn er in ieder geval redelijk economische dieselmotoren. Sterker nog, met 3.0 liter diesel blies het merk de Quattroporte en Ghibli juist leven in, omdat het benzine-aanbod vanwege de CO2-uitstoot relatief prijzig is. Dat zien we ook terug bij de Levante.
De Levante is er vanaf 102.529 euro voor de 3.0 V6 dieselmotor met 275 pk, terwijl de 3.0 V6 biturbo benzinemotor met 430 pk liefst 140.000 euro moet opbrengen. Ten opzichte van de Porsche zit Maserati redelijk op hetzelfde prijspeil, maar minder exclusieve concurrenten zoals de BMW en de Mercedes zijn aanzienlijk lager geprijsd, al was het omdat de uitrusting minder omvangrijk is en de motoren een lagere CO2-uitstoot hebben.
Maserati pakt serieus met standaard vierwielaandrijving, adaptieve demping en luchtvering met vijf rijniveaus. Ook beschikt de Levante over het laagste zwaartepunt van alle auto’s in dit segment, een perfecte gewichtsverdeling over de voor- en achteras (50-50 en een mechanisch sperdifferentieel achter.
Dealernetwerk
Om serieuze aantallen in de zakelijke markt te bereiken moet ook het dealernetwerk op orde zijn. Maserati telt momenteel in Nederland slechts drie dealers: Driessen (Eindhoven), Louwman (Utrecht) en Munsterhuis (Hengelo). Toch verwachten we dat de geboden service bij elke dealer de zakelijke rijder volledig ontzorgt. De leaseprijzen zijn helaas nog niet bekend en die bepalen uiteraard ook een groot deel van zijn kansen op de zakelijke markt. Gezien de leaseprijzen van de andere modellen (Quattroporte en Ghibli) liggen deze waarschijnlijk boven die van de concurrentie. Exclusiviteit heeft zo zijn prijs. Later dit jaar volgt de rij-impressie en weten we wat de Levante feitelijk in huis heeft.
Lease de Maserati Levante 5d
|